zPlusami.pl Jedyna taka społeczność

Blog

Jak poradzić sobie z najczęściej występującymi skutkami pierwszej terapii antyretrowirusowej cz.1

Wskazówki Działacza i Lekarza

Autorzy: mgr Nelson Vergel i dr n. med. Ben Young
Z „The Body”

17 sierpnia 2011 r.

Spis treści

  • Wstęp
  • Lęki i zmiany nastrojów
  • Wpływ na mózg: dziwne sny, problemy ze snem lub koncentracją
  • Biegunka
  • Znużenie (uczucie zmęczenia, nawet jeśli nie jest się śpiącym)
  • Ból głowy
  • Mdłości, zaburzenia żołądkowe, wymioty
  • Wysypka

Wprowadzenie

Początek przyjmowania leków przeciw HIV może być okresem stresującym. Chociaż z większością schematów przyjmowania można sobie łatwo poradzić, u wielu osób występują skutki uboczne, i jeżeli nie jesteś gotowy na radzenie sobie z nimi, mogą mieć negatywny wpływ na powodzenie terapii.

Największe prawdopodobieństwo wystąpienia skutków ubocznych dotyczy kilku pierwszych tygodni od rozpoczęcia przyjmowania leków przeciw HIV. Po tym okresie najczęściej zanikają. Jeżeli skutki uboczne są poważne lub powodują znaczące i utrzymujące się zakłócenia codziennych czynności, porozmawiaj o tym ze swoim lekarzem. W takich przypadkach poprawę zazwyczaj może przynieść wprowadzenie leków dodatkowych lub zmiana terapii.

Jednakże w wielu przypadkach pomocne będą proste działania, które możesz wprowadzić wspólnie ze swoim lekarzem podczas kilku pierwszych tygodni terapii. Nie zawsze musisz „po prostu to przetrzymać.”

Poniżej przedstawiamy kilka z najpowszechniej występujących skutków ubocznych, jakich może doświadczyć przeciętna osoba żyjąca z HIV podczas pierwszej terapii, wraz z kilkoma podpowiedziami, jak sobie z nimi poradzić.

Lęki i zmiany nastrojów

Co trzeba zmienić: Lęki i zmiany nastrojów należą do rzadko występujących, jednakże co jakiś czas zgłaszanych skutków ubocznych niektórych leków przeciw HIV, zwłaszcza leku Sustiva (efawirenz, Stocri), który wchodzi w skład pigułki kombinowanej Atripla (efawirenz/tenofowir/FTC). (W rzadszych przypadkach zgłaszano takie problemy związane z lekiem Ziagen [Abakawir], który znajduje się w pigułkach kombinowanych Epzicom [abakawir/3TC] i Triziwir [AZT/3TC/abakawir].)

Zasadniczo, chociaż możliwe jest podjęcie określonych kroków, które pozwolą ograniczyć skutki uboczne związane z lekami, ważne jest ustalenie, czy twoje zaburzenia nastroju są wywołane samymi lekami, czy innymi problemami występującymi w twoim życiu.

Podpowiedzi do omówienia z lekarzem:

  • Rozważ skorzystanie z pomocy grupy wsparcia, pracownika społecznego lub innego doradcy, który pomoże ograniczyć uczucie depresji lub stresu. Pomoże to również i tobie i twojemu lekarzowi w ustaleniu, w jak dużym zakresie problem jest powodowany przez same leki, a w jakim wynika z innych problemów w twoim życiu.
  • Standardowe leki przeciwlękowe (zwane anksjolitykami) mogą zmniejszać uczucie lęku; zalicza się do nich lorazepam i alprazolam. Jednakże należy pamiętać, że leki te są potencjalnie uzależniające, tak więc najlepiej, aby były przyjmowane przez stosunkowo krótki czas. Wielu psychiatrów uważa, że przy długotrwałym stosowaniu lepszym rozwiązaniem są leki przeciwdepresyjne.
  • Jeżeli objawy lęku, które zacząłeś odczuwać po rozpoczęciu przyjmowania leków przeciw HIV, utrzymują się przez kilka tygodni, a nie zidentyfikowano żadnej innej przyczyny (na przykład podstawowe zaburzenia nastrojów lub depresja) wtedy powinieneś porozmawiać ze swoim lekarzem o możliwości zrezygnowania z danego leku antyretrowirusowego i zastąpienia go innym lekiem przeciw HIV.

Wpływ na mózg: dziwne sny, problemy ze snem lub koncentracją

Co warto wiedzieć: Tego typu problemy uznaje się za skutki uboczne mające wpływ na ośrodkowy układ nerwowy (OUN). Najczęstszym winowajcą jest lek Sustiva (efawirenz, Stocrin), wchodzący w skład pigułki kombinowanej Atripla (efawirenz/tenofowir/FTC). Przypadki bezsenności podawano również dla nielicznych osób, które rozpoczęły przyjmowanie leku Isentress (raltegrawir).

Skutku uboczne leku Sustiva związane z OUN są zazwyczaj najgorsze po przyjęciu pierwszej w życiu dawki, a następnie szybko zanikają. U wielu osób występują niezwykle barwne sny i bezsenność (problemy ze snem) przez 10 do 15 dni po rozpoczęciu przyjmowania leku Sustiva, ale niezwykle rzadko sytuacja ta utrzymuje się przez okres dłuższy niż sześć tygodni od rozpoczęcia przyjmowania leku. Tak więc bądź cierpliwy, jeśli to możliwe, i zobacz, czy objawy same nie ustąpią.

Należy pamiętać, że chociaż leki przeciw HIV mogą spowodować problemy ze snem, wiele z tych problemów ma inne przyczyny, obejmujące zachowanie/styl życia oraz problemy psychologiczne. Określenie rzeczywistych przyczyn problemów takich, jak bezsenność, może pomóc w ustaleniu najlepszej metody radzenia sobie z tymi objawami.

Podpowiedzi do samodzielnego wypróbowania:

  • Im więcej jedzenia masz w żołądku, tym więcej leku Sustiva jest wchłaniane do twojego krwiobiegu, co może nasilić skutki uboczne. Tak więc staraj się przyjmować lek na czczo, zwłaszcza na początku.
  • Jeżeli przyjmujesz lek Sustiva lub Atripla na noc (jak większość osób), upewnij się, że przez kilka pierwszych dni od rozpoczęcia przyjmowania leków nie masz zaplanowanego nic ważnego z samego rana.
  • Na kilka godzin przed pójściem spać staraj się unikać napojów i jedzenia zawierających kofeinę.
  • Staraj się unikać nikotyny na 4 godziny przed snem.
  • Nie uprawiaj ćwiczeń fizycznych 2-4 godzin przed pójściem spać. Przed snem unikaj również ostrego światła, wpatrywania się w monitor komputera lub ekran telewizora.
  • Przed snem zrelaksuj się czytając książkę, zrób sobie kąpiel lub wypij bezkofeinową herbatę ziołową, na przykład rumianek.
  • Jeżeli śpisz lekko, zastosuj dodatkowe środki zapewniające nieprzerwany sen, na przykład zatyczki do uszu czy maskę na oczy.
  • Jest kilka skutecznych leków bez recepty, które można stosować w przypadku napadu bezsenności, na przykład Advil, Tylenol lub Difenhydramina (nazwa generyczna Benadrylu, antyhistaminy).

Podpowiedzi do omówienia z lekarzem:

  • Niektóre problemy związane z lekiem Sustiva można rozwiązać zmieniając porę przyjmowania leku. Jeżeli powoduje bezsenność, porozmawiaj z lekarzem lub pielęgniarką o przyjmowaniu leku rano zamiast wieczorem (pamiętając jednak, że inne skutki leku mające wpływ na umysł mogą utrudnić funkcjonowanie w ciągu dnia). Jeżeli problemem jest senność w ciągu dnia, bierz lek wcześniej wieczorem.
  • Jeżeli leki bez recepty nie pomagają, wielu lekarzy przepisuje trazodon, zolpidem (Ambien), zaleplon (Sonata) lub eszopiklon (Lunesta).
  • Zastanów się nad badaniami pod kątem bezdechu sennego, schorzenia, którego objawem jest wielokrotne krótkotrwałe zatrzymanie oddechu lub płytki oddech podczas snu, a więc sen nie przynosi odpowiedniego wypoczynku. (Bezdech senny nie jest związany z lekami przeciw HIV, ale może być przyczyną problemów, jeżeli problemy ze snem i znużenie w ciągu dnia występowały często zanim rozpocząłeś terapię.)
  • Jeżeli po trzech tygodniach nadal występują skutki uboczne, poinformuj lekarza, aby mógł zalecić sposób postępowania. Jeżeli pomimo wypróbowania różnych opcji nie odczujesz ulgi, może to oznaczać konieczność przejścia na inny lek przeciw HIV.
KiepskieTakie sobieMoże byćBardzo dobreSuper (Jeszcze nie oceniony)
Loading ... Loading ...

Dodaj komentarz

© 2009 zPlusami.pl All Rights Reserved. Podziękowania
korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu
AIDS i HIV
Serwis społecznościowy dla ludzi z HIV i chorych na AIDS. Dołącz do społeczności HIV, AIDS.
AIDS - (Acquired Immunodeficiency Syndrome) - Zespół nabytego niedoboru odporności - Jak zapobiegać, zarażeni HIV, Metody leczenia HIV i AIDS to wszystko w zPlusami.pl
HIV I AIDS to już nie tematu tabu! Nie obawiaj się o tym rozmawiać! Poznaj ludzi takich jak ty i zawiązuj znajomości! Tu znajdziesz wszystko o HIV i AIDS
Do twoje dyspozycji oddajemy - Forum HIV i Forum AIDS. Tematyczne grupy w których dowiesz się i spotkasz wartościowych i pozytywnych ludzi. Grupy AIDS i dużo artykułów o AIDS i HIV.
Polecamy: Wise | Blog IT |