zPlusami.pl Jedyna taka społeczność

Blog

Odżywianie cześć 1.

Odżywianie

Niniejsza ulotka ma służyć odpowiedzi na niektóre z najczęściej zadawanych pytań na temat jedzenia, odżywiania i życia z HIV. Przedstawia ona zarys zasad prawidłowego odżywiania pozwalających zachować zdrowie, jak również przedstawia niektóre zmiany w sposobie odżywiania, które mogą być konieczne w celu zmaksymalizowania wchłaniania leków przeciw HIV lub poradzenia sobie z niektórymi skutkami ubocznymi terapii HIV. Podaje ona również porady na temat utrzymania właściwej masy ciała i bezpieczeństwa żywności.

Informacje zawarte w niniejszej ulotce nie zastąpią rozmowy z Twoim lekarzem na temat terapii HIV i właściwej dla Ciebie opieki, ale mogą pomóc w zastanowieniu się nad pytaniami, jakie chciałbyś zadać swojemu lekarzowi.

Zdrowe odżywanie

Właściwe odżywianie jest istotne dla zdrowia każdej osoby. Odżywianie odgrywa ważną rolę dla zdrowia układu odpornościowego i jego zdolności do zwalczania infekcji. Zdrowe odżywianie pozwoli Tobie osiągnąć również właściwą wagę i utrzymać ją, oraz może pomóc w obniżeniu ryzyka wystąpienia chorób serca, cukrzycy, raka i osteoporozy.

Zakażenie HIV nie oznacza raczej konieczności dokonania wielkich zmian w diecie. Jednakże ważne jest, aby zapewnić swojemu organizmowi właściwe substancje odżywcze, które pomogą zachować zdrowie. Właściwe odżywianie jest ważne w okresie przed rozpoczęciem terapii HIV. Odgrywa również ważną rolę wspomagającą jak najlepsze działanie leków przeciw HIV, gdy już zaczniesz je przyjmować.

Jeżeli przyjmujesz leki przeciw HIV, ważne jest stosowanie zdrowej, zbilansowanej diety, ponieważ leki przeciw HIV mogą spowodować zmiany w sposobie, w jaki Twój organizm metabolizuje niektóre tłuszcze i cukry.

Właściwa dieta będzie zawierała zbilansowane ilości pokarmów z następujących grup:

Pokarmy zawierające skrobię, takie jak chleb, kassawa, zboża, zielone banany, proso, mąka kukurydziana, ziemniaki, makaron, ryż i jamy. Pokarmy zawierające skrobię powinny stanowić podstawę Twojej diety – około jedną trzecią pokarmów spożywanych każdego dnia. Dostarczają one węglowodanów dających energię, jak również mikroelementy, witaminy i błonnik. Pełnoziarniste odmiany ryżu, makaronu i chleba zawierają więcej błonnika, jak również więcej witamin i mikroelementów.

Owoce i warzywa dostarczają witamin, mikroelementów i błonnika. Staraj się jeść pięć lub więcej porcji owoców lub warzyw każdego dnia. Porcja odpowiada 80 g lub w przybliżeniu:

  • jednemu średnich rozmiarów owocowi (na przykład jabłko, gruszka lub pomarańcza)
  • dwóm niedużym kawałkom owoców (na przykład mandarynek lub śliwek)
  • duży kawałek większego owocu, na przykład ananasa lub melona
  • trzem czubatym łyżkom stołowym warzyw (mogą być świeże, mrożone lub z puszki). Warzywa takie, jak ziemniaki czy jamy nie stanowią części Twojego docelowego spożycia pięciu porcji dziennie, gdyż zalicza się je do pokarmów zawierających skrobię.
  • trzem czubatym łyżkom stołowym fasoli lub innych strączkowych (tylko jedna porcja jest wliczana do docelowego spożycia pięciu porcji dziennie)
  • garści suszonych owoców lub małej szklance świeżego soku z owoców (jak w przypadku fasoli i strączkowych, sok liczy się tylko jako jedna porcja, nawet, jeżeli wypijesz więcej niż jedną szklanką).

Owoce i warzywa mogą pomóc w ochronie przed niektórymi nowotworami oraz chorobami serca. Mają niską zawartość tłuszczu, tak więc zwiększenie ich udziału w Twojej diecie może być pomocne, jeżeli próbujesz schudnąć.

Wyroby mleczne, takie, jak mleko, ser i jogurt, dostarczają witamin, mikroelementów, a w szczególności wapnia. Niektóre rodzaje wyrobów mlecznych mają wysoką zawartość tłuszczów nasyconych, tak więc należy je spożywać w małych ilościach, albo też możesz jeść niskotłuszczowe wersje mleka, sera i jogurtu. Jeżeli Twój organizm nie toleruje mleka, wtedy dobrymi źródłami wapnia są wzbogacane mleko sojowe, ryżowe lub owsiane, warzywa o ciemnozielonych liściach, suszone figi, morele i orzechy.

Mięso, drób, ryby, jajka, fasola i orzechy dostarczają białka, mikroelementów i witamin (w szczególności B12 z mięsa). Około 15% przyjmowanego pokarmu, lub dwie porcje dziennie, powinna stanowić żywność bogata w białko. Staraj się jeść dwie porcje ryb tygodniowo, w tym przynajmniej jedną porcję tłustych ryb.

Tłuszcze z oleju do gotowania, masła i margaryny, mięsa i pozostałej żywności zawierającej białka, dostarczają energii, niezbędnych kwasów tłuszczowych oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K). Próbuj spożywać tłuszcze „nienasycone”, które znajdują się w tłustych rybach, orzechach i nasionach, awokado, oliwie z oliwek i w olejach roślinnych. Tłuszcze „nasycone”, znajdujące się w mięsie, serach, maśle i wielu rodzajach żywności przetworzonej, mogą podnieść poziom cholesterolu. Należy je jeść jedynie w niedużych ilościach.

Jedzenie i napoje o wysokiej zawartości tłuszczu lub cukru powinny mieć jedynie niewielki udział w Twojej diecie. Zbyt duży udział którejkolwiek z większości grup pokarmów – ale zwłaszcza tłuszczy i cukrów – może prowadzić do niezdrowego przybierania na wadze. Więcej informacji zawiera część Utrzymanie właściwej wagi.

Sól i słona żywność mogą spowodować nadciśnienie krwi, co w konsekwencji może zwiększyć prawdopodobieństwo udaru lub chorób serca. Dorośli i dzieci powyżej jedenastego roku nie powinni spożywać więcej niż 6g soli dziennie, a młodsze dzieci jeszcze mniej.

Niektóre rodzaje pokarmu zawierają duże ilości soli (na przykład bekon, ser, anchois, sosy w proszku i kostki bulionowe, szynka, krewetki, salami, solone i prażone orzeszki, mięso i ryby wędzone, ryby solone, oliwki, sos sojowy i wyciąg z drożdży). Staraj się jeść je rzadziej lub w mniejszych ilościach.

Chleb i płatki śniadaniowe mogą znacząco zwiększyć udział soli w Twojej diecie, zwłaszcza, jeśli jesz ich dużo. Jeśli jest to możliwe, sprawdzaj etykiety żywności takiej, jak sosy i dresingi, płatki śniadaniowe, chipsy i żywność puszkowana, i wybieraj takie wersje, które zawierają mniejszą ilość soli (i cukru).

Zmniejsz ilość soli wykorzystywanej przy gotowaniu. Dla nadania smaku możesz używać, na przykład, więcej przypraw, świeżych ziół, czosnku i cytryny.

Gotowe posiłki i pozostała żywność przetworzona często zawiera dużo soli, cukru i tłuszczu. Jedzenie ich zbyt często może utrudnić zachowanie zdrowej i zbilansowanej diety.

Witaminy i mikroelementy

  • Suplementy
  • Wysokie dawki witamin i mikroelementów

Witaminy i mikroelementy to substancje odżywcze, których potrzebuje nasz organizm, aby właściwie funkcjonować. Występują onew formie naturalnej w pokarmach.

Większość osób może pozyskać wszystkie potrzebne witaminy i mikroelementy dzięki zbilansowanej, zróżnicowanej diecie, zawierającej duże ilości owoców i warzyw.

Więcej informacji na temat podstawowych witamin i mikroelementów, pokarmów, w jakich można je znaleźć oraz zalecanego dziennego spożycia można znaleźć na stronie Instytutu Żywności i Żywienia:

http://www.izz.waw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=5&lang=pl

Potrzeby żywieniowe kobiet w ciąży i karmiących piersią są nieco odmienne. Możesz o tym porozmawiać z właściwymi pracownikami służby zdrowia. Dietetyk może udzielić porad na temat bezpieczeństwa żywności w okresie ciąży, jak również informacji na temat utrzymywania wagi w ciąży. Więcej informacji można również znaleźć na stronie: http://www.izz.waw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=5&lang=pl

Suplementy

Wiele osób żyjących z HIV może rozważać uzupełnianie swojej diety dodatkowymi witaminami, składnikami odżywczymi i środkami ziołowymi, mając nadzieję na ochronę lub wzmocnienie swojego układu odpornościowego, lub na utrzymanie albo poprawę zdrowia ogólnego lub sylwetki.

Specjaliści w dziedzinie HIV uważają, że zdrowa zbilansowana dieta wystarczy. Dowody na skuteczność wielu z suplementów są ograniczone. Nie zaleca się bardzo dużych dawek żadnych suplementów diety (patrz dalej).

Jednakże u wielu osób z HIV występuje niski poziom witaminy D, co wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia niektórych problemów zdrowotnych (więcej informacji na temat osteoporozy, jednego z możliwych problemów, zawiera część Warunki związane ze zmianami metabolizmu i starzeniem). Twój poziom witaminy D powinien być monitorowany w ramach rutynowej opieki zdrowotnej związanej z HIV, a lekarz może przepisać suplementy, jeżeli poziom tej witaminy jest u Ciebie niski. Witamina D znajduje się w pokarmach, ale większość witaminy D uzyskuje się w wyniku działania promieni słonecznych na skórę, tak więc poziom ten może się zmieniać w zależności od pory roku i koloru Twojej skóry. Dietetyk również może udzielić porad na temat pokarmów stanowiących źródło witaminy D oraz bezpiecznego korzystania ze słońca.

Duże dawki witamin i mikroelementów

Niektórzy przyjmują duże dawki określonych witamin i mikroelementów wierząc, że w ten sposób wzmocnią swój układ odpornościowy. Chociaż witaminy i mikroelementy odgrywają zasadniczą rolę w utrzymaniu zdrowia, badania pokazują, że duże dawki niektórych z nich mogą być szkodliwe.

Wszystkie wymienione poniżej witaminy i mikroelementy odgrywają istotną rolę w utrzymywaniu w dobrym stanie układu odpornościowego, ale mogą spowodować problemy ze zdrowiem, jeśli przyjmie się ich zbyt wiele:

  • Witamina A (zwana również beta karotenem): duże ilości mogą spowodować uszkodzenia wątroby i kości, wymioty i ból głowy. Dawki przekraczające 0,7 mg w przypadku mężczyzn i 0,6 mg w przypadku kobiet mogą być szkodliwe. Dawki przekraczające 1,5 mg mogą zwiększać ryzyko wystąpienia osteoporozy. Kobiety w ciąży nie powinny przyjmować suplementów zawierających witaminę A bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem, gdyż duże dawki mogą być szkodliwe dla rozwijającego się dziecka.
  • Witamina C (kwas askorbinowy): dawki powyżej 1000mg dziennie mogą prowadzić do powstania kamieni nerkowych, biegunki i stwardnienia tętnic. Wykazano, że duże dawki witaminy C zmniejszają stężenie indinawiru (Crixivan) we krwi, a możliwe jest, że podobne interakcje zachodzą pomiędzy wysokimi dawkami witaminy C a innymi inhibitorami proteazy.
  • Witamina E: z dawkami powyżej 800mg dziennie wiążą się skutki uboczne; szczególną ostrożność należy zachować w przypadku przyjmowania leków przeciwzakrzepowych lub chorowania na hemofilię.
  • Cynk: wysokie dawki wiążą się z niedoborem miedzi, zmianą stosunku cholesterolu LDL do HDL, neutropenią (niską liczbą białych ciałek krwi) i anemią (niską liczbą czerwonych ciałek krwi). Dzienna dawka uzupełniająca w wysokości 25 mg dziennie jest uznawana za bezpieczną górną granicę przy długotrwałym stosowaniu.
  • Witamina B6 (piroksydyna): więcej niż 2g dziennie wiąże się uszkodzeniem nerwów, niższe, długo przyjmowane dawki (od 500 mg do 50 mg) może powadzić do neuropatii (chociaż w niektórych przypadkach witaminę B6 stosuje się również do zapobiegania lub leczenia neuropatii).

Środki ziołowe

Wiele osób stosuje środki ziołowe jako suplementy diety. Ważne jest, aby robić to ostrożnie i zawsze poinformować swojego lekarza i/lub farmaceutę zajmujących się Twoją terapią HIV, co przyjmujesz. Niektóre suplementy mogą powstrzymać prawidłowe działanie leków przeciw HIV.

Kapsułki czosnkowe, które są często przyjmowane ze względu na pogląd, że chronią one serce, powstrzymują prawidłowe działanie sakwinawiru (Invirase), leku przeciw HIV. Sakwinawir należy do grupy leków przeciw HIV zwanych inhibitorami proteazy, uważa się również, że kapsułki czosnkowe mogą mieć podobny wpływ na inne inhibitory proteazy. (Czosnek spożywany w pokarmie nie ma takiego działania).

Wykazano również, że dziurawiec, ziołowy lek antydepresyjny, jest nieodpowiedni dla osób przyjmujących inhibitory proteazy oraz leki przeciw HIV z grupy nienukleozydowych inhibitorów odwrotnej transkryptazy (NNRTI). Wykazano, że zioło to obniża poziom inhibitora proteazy, indinawiru (Crixivan) i badacze stwierdzili, że nie należy go stosować jednocześnie z żadnym innym inhibitorem transkryptazy, NNRTI lub marawirokiem (Celsentri), gdyż organizm przetwarza wszystkie te leki w taki sam sposób. Powszechnie przepisywane NNRTU obejmują efawirenz (Sustiva oraz w tabletce kombinowanej Atripla) i newirapinę (Viramune).

Badania w probówkach pokazały, że ziemniak afrykański i Sutherlandia, dwa zioła wykorzystywane czasem w Afryce do terapii HIV, zakłócają zdolność organizmu do przetwarzania inhibitorów proteazy i NNRTI.

Występuje również teoretyczne ryzyko interakcji pomiędzy lekami przeciw HIV i wieloma innymi preparatami ziołowymi, obejmującymi olej z ogórecznika, DHEA, miłorząb japoński, lukrecja, wyciąg z ostropestu plamistego i waleriana.

Lekarz prowadzący Twoją terapię HIV może udzielić Tobie szczegółowych rad odnoszących się do potencjalnych interakcji pomiędzy przyjmowanymi lekami przeciw HIV a środkami ziołowymi. Ważne, aby poinformować swojego lekarza, farmaceutę i dietetyka, jakie suplementy przyjmujesz lub zamierzasz przyjmować.

KiepskieTakie sobieMoże byćBardzo dobreSuper (Jeszcze nie oceniony)
Loading ... Loading ...

Dodaj komentarz

© 2009 zPlusami.pl All Rights Reserved. Podziękowania
korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu
AIDS i HIV
Serwis społecznościowy dla ludzi z HIV i chorych na AIDS. Dołącz do społeczności HIV, AIDS.
AIDS - (Acquired Immunodeficiency Syndrome) - Zespół nabytego niedoboru odporności - Jak zapobiegać, zarażeni HIV, Metody leczenia HIV i AIDS to wszystko w zPlusami.pl
HIV I AIDS to już nie tematu tabu! Nie obawiaj się o tym rozmawiać! Poznaj ludzi takich jak ty i zawiązuj znajomości! Tu znajdziesz wszystko o HIV i AIDS
Do twoje dyspozycji oddajemy - Forum HIV i Forum AIDS. Tematyczne grupy w których dowiesz się i spotkasz wartościowych i pozytywnych ludzi. Grupy AIDS i dużo artykułów o AIDS i HIV.
Polecamy: Wise | Blog IT |